En la present publicació, us parlaré de les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies i els ordinadors en el sistema educatiu, un tema ben complex i motiu de debat, ja que penso que estem convivint dia a dia amb la tecnologia però als centres encara no s’han introduït de ple i, sobretot, no s’ha ben argumentat a la resta de la comunitat educativa les possibilitats que aquestes generen.
Des del meu punt de vista, les principals possibilitats que generen les noves tecnologies i les xarxes socials són les següents:
- Faciliten la comunicació i informació a tots els àmbits del sistema educatiu.
- Són una eina d’enriquiment tant pel qui publica la informació com pel lector, ja que es pot establir un feedback entre ambdós, enriquint la visió de cada un d’ells.
- Generen comunitats d’interès al voltant d’una temàtica, ja que les xarxes socials estan obertes a tot tipus de pensaments, de manera que permeten veure diversos punts de vista sobre un mateix tema, aconseguint una visió més àmplia.
- Permeten elaborar una tasca amb diversos membres del mateix centre o d’altres centres a distància, tant als docents com als alumnes.
- Faciliten l’elaboració de presentacions més dinàmiques i interactives, tant pels docents com pels alumnes.
- Potencien la creativitat.
- No tenen un ritme de treball establert, respectat el ritme de cadascú.
- No tenen límits d’espai i temps, mitjançant aquestes pots accedir a qualsevol informació sobre qualsevol part del món.
Per acabar, us vull comentar l’argument d’un article publicat a la revista Guix d’Infantil anomenat Relacions entre la família i l’escola a través de les TIC.
En aquest article se’ns explica l’experiència que va viure l’escola bressol El Menut (Sant Miquel de Balenyà, Seva) per primera vegada el passat curs, la qual es basa en un triangle entre famílies, escola i les TIC. El principal objectiu d’aquesta nova pràctica fou: obrir la pràctica quotidiana a les famílies del centre, millorant la informació, comunicació i la relació. El qual va sorgir de la necessitat que veia el centre en la millora de la relació famílies – escola, sobretot en l’àmbit de comunicació i participació.
Va ser així, que aquest decidí crear un espai de xarxa a l’escola, basat amb el correu electrònic i la xarxa social Twitter. La primera eina és bàsicament informativa i la segona, per reforçar la comunicació i participació bidireccional.
Parla de reforç en el sentit que es complementen amb els recursos tradicionals i clàssics, ja que no tothom té accés a les TIC, aspecte que he considerat clarificador ja que era una de les qüestions que, personalment, em formulava mentre llegia l’article.
Pel que es coment, al Twitter s’hi penja una breu explicació i una fotografia de les activitats que s’han desenvolupat durant la jornada escolar per possibilitar la conversa a casa, la informació a aquelles famílies que per algun motiu no poden assistir al centre, etc.
Personalment, després d’haver-lo llegit, m’agradaria veure-ho en persona o que algú implicat m’ho expliqués des del seu punt de vista, ja que l’experiència d’un bloc d’aula o de centre sí que m’és més familiar, però la d’un Twitter no, i el meu dubte principal és deu permetre una explicació i comunicació fluida i entenedora.
Si en voleu saber més, la referència de l’article és:
Beyneto, M i Collet, J. (Septembre – Octubre 2013). Relacions entre la família i l’escola a través de les TIC. Guix d’Infantil, núm 72, pàg. 37 – 39.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada